دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + 12 ابزار کاربردی بازاریابی دیجیتال

از یاد نبرید که، دیجیتال مارکتینگ فقط به کسب و کارهای آنلاین اینترنتی که یک وب سایت برای فروش محصولات دارند محدود نمی شوند. خیلی از کسب و کارهای سنتی نیز از طریق تبلیغات دیجیتال سعی می کنند تا خدمات خود را به مشتریان خود معرفی کنند. رسانه‌های مبتنی بر اشتراک ویدئو در دنیا بسیارند، اما محبوب‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها یوتیوب در خارج از کشور و جایگاه جهانی و آپارات در ایران هستند. در صورتی که تولید محتوای ویدئویی در استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما وجود دارد، قبل از انتشار اولین محتوای ویدئویی خود نسبت به ایجاد و ساخت اکانت کاربری در یوتیوب و آپارات اقدام کنید. سعی کنید در بخش‌های مربوطه توضیحات جامع و کاملی از کسب و کارتان بنویسید. حتما سایر شبکه های اجتماعی کسب و کارتان را در یوتیوب و آپارات مشخص کرده و لینک‌دهی‌های لازم را انجام دهید.

  • همه ما خیلی خوب می‌دانیم که هدف قرار دادن مشتریان مناسب یکی از مسائل مهم و حیاتی برای هر کسب‌وکاری است.
  • میزان این بودجه به نتیجه ای که قراره از این تبلیغات دریافت کنین بستگی داره.
  • تعریفی که از دیجیتال مارکتینگ اراپه دادید برای همیشه در ذهن من خواهد ماند.
  • بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن سرنخ ها به فهرست ایمیل های خود استفاده می کنند و سپس از طریق ایمیل مارکتینگ، راه های جذب مشتری را ایجاد می کنند تا آن سرنخ ها را به مشتری تبدیل کنند.

در این شیوه تبلیغات در ابتدا بودجه ای از مخاطب دریافت می‌کنند و به او اعتبار می‌دهد، سپس بر مبنای هر کلیک از اعتبار شما کم می‌شود تا اعتبار به پایان برسد. تبلیغات در موتورهای جستجو معمولا به شکل تبلیغات بر اساس کلیک انجام می‌شود. PPC به عنوان ابزار دیجیتال مارکتینگ یک راه حل اقتصادی برای جلب نظر مخاطبان شما و افزایش تعداد بازدیدکنندگان است. متقاضیان تبلیغات بر اساس کلیک بر روی کلمات کلیدی انتخابی خود قیمت گذاری می‌کنند و گوگل مثل یک مزایده پیشنهادات را بررسی کرده و به افراد برنده اعتبار می‌دهد و تا پایان اعتبار، صفحه مورد نظر شما را در نتایج جستجو سی یو وب نمایش می‌دهد.

می توان با ایجاد یک محتوای جذاب و کاربر پسند در بازه زمانی بسیار کوتاهی به میلیون ها کاربر دسترسی پیدا کرد و آنها را با محصول و خدمات آشنا کرد. در کمپین بازاریابی ویروسی باید تمام تلاش خود را بکار ببرید تا پیام در زمان اندک به دست بیشترین مخاطبان هدف برسد. در این شیوه از تبلیغات تسهیلاتی به شکل رایگان به افراد داده می‎شود و از آن ها خواسته می‌شود که پیام این خدمات رایگان را به دوستان و آشنایان خود منتقل کنند. انگیزه ای که در افراد برای انتقال این پیام ایجاد می‌کنید رمز موفقیت کمپین شما خواهد بود. با محتوای حمایت شده، شما به عنوان یک برند به شرکت یا نهاد دیگری پول می‌دهید تا محتوایی را ایجاد و تبلیغ کند که به معرفی برند یا خدمات شما بپردازد.

وجود کلید واژه‌های مرتبط در وب‌سایت شما و انجام فعالیت‌های قبلی سئو، به شما کمک می‌کند که جایگاه تبلیغات بالاتر و باقیمت کمتری داشته باشید. محبوب‌ترین ابزار برای SEM، به دلیل امکانات و قابلیت‌هایی که به کاربر می‌دهد، Google AdWords و پس ‌از آن Bing Ads است که در موتورهای جستجو یاهو و بینگ استفاده می‌شود. هزینه روش SEM نسبت به سایر روش‌های بازاریابی بسیار کمتر است ولی کارایی بالایی دارد و می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن مشتری را به محصول موردنظرش برساند و به‌نوعی بازاریابی بین‌المللی است. توجه داشته باشید که ابتدا باید سئو وب‌سایت خود را آماده کنید؛ زیرا ازنظر آماری تعداد افرادی که بر روی نتایج گوگل کلیک می‌کنند نسبت به کسانی که بر روی تبلیغات کلیک می‌کنند به‌مراتب بیشتر است. می‌توان گفت تبلیغات اینترنتی به صورت مستقیم جزو خدمات دیجیتال مارکتینگ محسوب نمی‌شود؛ اما وجود و استفاده از آن‌ در کنار بازاریابی دیجیتال غیرقابل انکار و صرف‌نظر کردن است.

اول این‌ که تنوع رسانه‌های آنلاین باعث می‌شود تا صاحبان برند برای برنامه‌ریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبرو شوند. ده‌ها شبکه اجتماعی، سرویس‌های ایمیل مارکتینگ و وب‌سایت‌های پربازدید تنها بخشی از رسانه‌های آنلاین هستند. به همین دلیل اغلب شرکت‌ها استراتژی دیجیتال مارکتینگ را موازی با برنامه های بازاریابی خود به شکل داخلی نوشته و تولید محتوای آن را برون‌سپاری می‌کنند. با توجه به گسترش روزافزون افرادی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند، تقاضا برای بازاریابی دیجیتال نیز افزایش می‌یابد زیرا فضای آنلاین بستر بسیار مناسبی برای دیده شدن تبلیغات فراهم کرده است. مزایایی چون امکان هدفمندسازی و قرار گرفتن پیش چشم مخاطبان هدف نیز رشد این فرآیند را تقویت می‌کند.

سوالات پر تکرار درباره دیجیتال مارکتینگ

آموزش دیدن نیز زمان می‌برد و تمام منابع یادگیری دیجیتال مارکتینگ معمولا به صورت رایگان در دسترس نیستند. امروزه تقریبا کسی را پیدا نمی‌کنید که به حداقل یکی از دستگاه‌های دیجیتال مانند کامپیوتر و تلفن هوشمند دسترسی نداشته باشد. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا در تمام ساعت‌های شبانه‌روز به تمام مردم دنیا دسترسی داشته باشید. این در حالی است که در مدل‌های بازاریابی سنتی، تبلیغات و بازاریابی تنها در ساعت‌هایی خاص (مانند بازاریابی تلفنی) و مکان‌هایی خاص (مانند نصب بیلبورد در بزرگراه) امکان‌پذیر است.

دسته بندی

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + 12 ابزار کاربردی بازاریابی دیجیتال

در همین راستا مسئله آموزش و یادگیری دیجیتال مارکتینگ به صورت اصولی اهمیت دوچندان پیدا کرده است. با توجه به هزینه‌ بالای کلاس‌های آموزشی، دوره‌های محدودی برای آموزش این مبحث به صورت رایگان وجود دارد. اگر شما بازاریاب باشید احتمالاً در بازار دیجیتال با چالش های جدیدی روبرو هستید. کافی نیست که فقط مشتریان خود را بشناسید؛ شما باید آن‌ها را بهتر از هر کس دیگری بدانید تا بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها پذیرای پیام شما باشند. تعامل در شبکه‌های اجتماعی یکی از ارکان مهم در موفقیت کسب و کار شما است. بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما اجازه می‌دهد بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام کنند.

این مورد را در نظر بگیرید که با این مقدار هزینه، شما سریعتر به نتایج مورد نظر خود می‌رسید و در نتیجه بازگشت سرمایه تضمین شده است. بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. مهمتر از همه این موقعیت را به شما می‌دهد تا افراد با شما ارتباط برقرار کنند و در نهایت حس وفاداری به برند ایجاد کند. هدف از تبلیغات، رساندن پیام برندمان به مخاطب است تا مخاطب را نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهیم آگاه کند.