سواد بصری: کتابخانه انتقادی

جا دارد از ناشرانی که در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشتند تشکر کنیم.



منبع

«سواد بصری: کتابخانه انتقادی» مجموعه‌ای از کتاب‌هایی است که توسط ریکا سربارانو مدیریت می‌شود و شامل آثاری است که تاریخ نقد عکاسی و نشریات معاصری را که نقش فعلی تصاویر را بررسی کرده‌اند مشخص کرده‌اند. هدف آن ارائه کتابشناسی جامع برای نزدیک شدن به زبان عکاسی با آگاهی و حس انتقادی است.

کتاب های ارائه شده در این نمایشگاه عبارتند از:

  • آلن سکوکا، هنر عادلانه نیست. مقاله‌های بیشتر در مورد ترافیک عکس‌ها و رسانه‌های مرتبط با ویرایش سالی استاین، اینا اشتاینر (MACK، 2020)
  • خم شدن کادر: عکاسی خبری، مستند و شهروند اثر فرد ریچین (Aperture، 2013)
  • Between The Eyes اثر دیوید لوی اشتراوس (دیافراگم، 2012)
  • Camera Lucida: Reflections on Photography by Roland Barthes (Penguin Random House UK, 2020)، چاپ اول: 1980
  • Camera Orientalis – Reflections on Photography of the Middle East اثر علی بهداد (انتشارات دانشگاه شیکاگو، 2016)
  • تخیل مدنی: هستی شناسی سیاسی عکاسی اثر آریلا آزولای (Verso Books، 2015)
  • از نزدیک در یک فاصله اثر لورا کورگان (Zone Books، 2013)
  • Co-Ilusion: Dispatches from the End of Communication اثر دیوید لوی اشتراوس (MIT Press, 2020)
  • کلماتی که امروز خرج نشده اند فردا تصاویر کوچکتر بخرید: مقالاتی درباره حال و آینده عکاسی توسط دیوید لوی اشتراوس (دیافراگم، 2014)
  • استعمارزدایی از دوربین اثر مارک سیلی (لارنس و ویشارت، 2019)
  • فریب ها و اختلالات – نوشته های منتخب، 1975-2001 توسط مارتا روسلر (انتشارات MIT، 2006)
  • چگونه دنیا را ببینیم – مقدمه‌ای بر تصاویر، از پرتره‌های سلفی تا سلفی، نقشه‌ها تا فیلم‌ها و موارد دیگر توسط نیکلاس میرزوف (کتاب‌های پایه، 2016)
  • موسیقی متن تصویر توسط کاترین تیلور (نسخه SPBH، 2022)
  • تصاویر با وجود همه: چهار عکس از آشویتس توسط ژرژ دیدی هوبرمن (انتشارات دانشگاه شیکاگو، 2008)
  • در تصویر خودمان: انقلاب آینده در عکاسی توسط فرد ریچین (دیافراگم، 2010)
  • عدم تعین: افکاری در مورد زمان، تصویر و نژاد (ایسم) اثر دیوید کامپانی و استنلی وولوکاو-وانامبوا (MACK، 2022)
  • Alfredo Jaar: Lament of the Images (مرکز هنرهای تجسمی فهرست MIT، 1999)
  • The Medium is the Massage اثر مارشال مک لوهان و کوئنتین فیوره (Gingko Press)، چاپ اول: 1967
  • درباره عکاسی سوزان سونتاگ (Penguin Random House UK, 2008) چاپ اول: 1977
  • Photography Against the Grain: Essays and Photo Works، 1973–1983 توسط Allan Sekula (MACK، 2016)، چاپ اول: 1984
  • عکاسی و باور توسط دیوید لوی اشتراوس (کتابهای دیوید زویرنر، 2020)
  • عکاسی و همکاری: از هنر مفهومی تا جمع‌سپاری اثر دانیل پالمر (راتلج، 2017)
  • عکاسی همه چیز را تغییر می دهد اثر ماروین هایفرمن (دیافراگم، 2012)
  • عکاسی: مقدمه انتقادی ویرایش شده توسط لیز ولز (راتلج، 2022)، چاپ اول: 1996
  • عکاسی: نژاد، حقوق و نمایندگی توسط مارک سیلی (لارنس و ویشارت، 2022)
  • در مورد درد دیگران اثر سوزان سونتاگ (پنگوئن رندوم هاوس انگلستان، 2019)، چاپ اول: 2003
  • The Camera: Essence and Apparatus اثر ویکتور بورگین (MACK، 2018)
  • قرارداد مدنی عکاسی توسط Ariella Azoulay (Zone Books، 2008)
  • درخشش بی رحمانه: عکاسی و خشونت سیاسی اثر سوزی لینفیلد (انتشارات دانشگاه شیکاگو، 2010)
  • فرهنگ عکاسی در فضای عمومی با ویرایش آن مارش، ملیسا مایلز و دانیل پالمر (کتاب های هوش، 2015)
  • چشم تاریخ: وقتی تصاویر موقعیت می گیرند اثر ژرژ دیدی-هوبرمن (پرس MIT، 2018)
  • The Image of Whiteness: Contemporary Photography and Racialization ویرایش شده توسط Daniel C. Blight (نسخه SPBH، 2019)
  • زندگی تصاویر: جلد. 1: تکرار، بازتولید، و گردش توسط استنلی وولوکاو-وانامبوا (دیافراگم، 2021)
  • لحظه جاری نوشته جف دایر (کتاب های Canongate، 2012)
  • فضای پیرامونی عکاسی اثر مورات نعمت نجات (کتاب‌های عدد صحیح سبز، 2000)
  • حق نگاه: ضد تاریخ بصری اثر نیکلاس میرزوف (انتشارات دانشگاه دوک، 2011)
  • عکس اجتماعی: در عکاسی و رسانه های اجتماعی توسط ناتان یورگنسون (Verso Books، 2019)
  • تعیین شده: عکاسی و آینده توسط دانکن وولدریج (نسخه SPBH، 2021)
  • Tough Enough: Arbus، Arendt، Didion، McCarthy، Sontag، Weil اثر دبورا نلسون (انتشارات دانشگاه شیکاگو، 2017)
  • Towards a Philosophy of Photography by Vilem Flusser (Reaktion Books، 2000)، چاپ اول: 1984
  • درک عکس از جان برگر (Penguin Random House UK, 2013)
  • Ways of Seeing نوشته جان برگر (Penguin Random House UK, 2008)، چاپ اول: 1972
  • تصاویر چه می خواهند؟ زندگی و عشق تصاویر نوشته WJT Mitchell (انتشارات دانشگاه شیکاگو، 2004)

از آنجایی که ما بی وقفه در حال مصرف هزاران عکس در زندگی روزمره خود هستیم، اکنون مهمتر از همیشه این است که از خود بپرسیم که چگونه آنها معانی فرهنگی را منعکس می کنند، ارتباط برقرار می کنند و شکل می دهند. خواندن، درک و تفسیر تصاویر در جامعه بصری امروزی بسیار مهم است. از دهه 1960 به بعد – زمانی که اهمیت سواد بصری شناخته شد – بسیاری از نویسندگان، روشنفکران، منتقدان و مورخان هنر در حال بررسی چگونگی تحلیل عکاسی از دیدگاه های اجتماعی، سیاسی و نشانه شناختی بودند.

هر یک از این کتاب‌ها باید نقطه عطفی برای هنرمندان، متصدیان، ویراستاران و هر شخصی که با تصاویر کار می‌کند، باشد، اما هدف ما این است که به همه برسد، زیرا ما قویاً معتقدیم که سواد بصری می‌تواند افراد را قادر به مشارکت آگاهانه در فرهنگ و جامعه معاصر کند.