لحظه ویروسی برای صابر سورئال بوده است. او میگوید: «ما انتظار بازخورد مثبت داشتیم، اما صادقانه بگویم، نه در این حد. وقتی برای اولین بار او را روی فرش قرمز دیدم گریه کردم و هنوز هم در مورد این لباس و پیام آن بسیار احساساتی هستم. در نتیجه، او همچنان مد را رسانه ای قدرتمند برای چیزی بزرگتر از لباس پوشیدن می داند. این اولین بار است که از هنر خود برای بیان یک بیانیه استفاده می کنم، زیرا این یک نقطه زمانی مهم در کشور من است. مردم ما دهها سال است که تحت رژیم فعلی رنج میبرند.» من معتقدم همه هنرمندان، طراحان مد، نوازندگان، بازیگران، [and more] باید از هنر خود برای بیان حمایت از مردم ایران استفاده کنند. حتی این گامهای کوچک به ما امکان میدهد تا تغییر بزرگتری ایجاد کنیم.»
ژیلا صابر طراح ایرانی در لباس کن سیاسی خود
سابر قبل از آفرینش قدرتمندش در فرش کن، پنج ماه طول کشید تا این لباس را کامل کند. صابر می گوید: “لباس 100% ابریشم است و اکسسوری آن یک زنجیر طناب توخالی است که به شکل طناب ساخته شده است.” این طراح پیش از این چندین بار برای جابری لباسهای مجلسی درست کرده بود و این دو با هم به فکر استفاده از ظاهر کن برای بیان یک بیانیه بزرگتر بودند. صابر میگوید: «از زمانی که اعدامها در کشورمان ایران آغاز شد، ما این ایده را داشتیم و به این فکر میکردیم که چیزی بسازیم تا مبارزه خود را با این بیعدالتی به جهانیان نشان دهیم.»
این یک معجزه است که جابری و صابر توانستند این لباس را ببینند. چنین اظهارات سیاسی در کن از فرش قرمز منع شده است. (یک اینفلوئنسر اوکراینی امسال پس از آغشته شدن به خون جعلی از فرش خارج شد – بیانیه ای در اعتراض به حمله روسیه به اوکراین). ; عبارت «اعدامها را متوقف کنید» در قطار وجود داشت. صابر می گوید: «به دلیل قوانین جشنواره کن، او را مجبور کردند پشت لباس را پنهان کند. هیچ چیزی روی لباس نبود که مردم را در مورد این که طراحی برای آن آگاه کند، وجود نداشت، اما بدون توجه به این، همه پیام را درک کردند – و این طرح در سراسر اخبار است. بنابراین، طراحی برای خود صحبت می کند.