چگونه سارا ساکاناکا کیمونوهای قدیمی را احیا می کند

نیک کراسزنی / با حسن نیت از Considered Objects

پس منطقی است که ساکاناکا نام برچسب خود را Considered Objects بگذارد. این زن 39 ساله خط تولید خود – مجموعه‌ای از ژاکت‌ها، لباس‌ها و پیراهن‌های دست‌دوز که تماماً از کیمونوها و منسوجات بازسازی‌شده ژاپنی ساخته شده‌اند- را درست دو سال پیش راه‌اندازی کرد. او می گوید: “من هرگز رویای راه اندازی یک تجارت را نداشتم.” من خوشحال بودم که در جهت دیدگاه دیگران کار می کردم. اما در برخی موارد، بخشی از شما وجود دارد که می خواهد آنچه را که می خواهید بگویید را بررسی کند. زمان برد تا بتوانم آن را کشف کنم.»

ساکاناکا حرف های زیادی برای گفتن دارد. او با 20 سال تجربه، فلسفه طراحی خود را توسعه داده است. او در حالی که پانل های پیچیده و با دست دوخته شده یک کیمونوی تابستانی قدیمی را به من نشان می دهد، می گوید: «من هیچ علاقه ای به خرید مواد جدید یا تولید با آسیاب ندارم. همانطور که او به آستر پنبه‌ای و تاج‌های خانوادگی نقاشی شده با دست اشاره می‌کند (نقش‌های خانواده پدری و مادری خودش روی هر یک از بازوهایش خالکوبی شده است)، مشخص می‌شود که او فقط لباس درست نمی‌کند. او داستان های قدیمی را به لباس های معاصر می دوزد. «پس از سال‌ها کار در برندهای مد مختلف، متوجه شدم که می‌توانید روی این چرخ همستر گیر کنید. چیزی که همیشه برای من پایه‌گذاری می‌کرد این بود که “چگونه می‌توانم نه تنها معنای واقعی را در این چیزها بیابم، بلکه چگونه می توانم از طریق این قطعات ارتباط برقرار کنم؟”

آن موقع بود که صفحه ای از کتاب مادربزرگش را برداشت. او می‌گوید: «مطالعه این لباس‌های ریخته‌شده و دادن جان تازه‌ای به آن‌ها از طریق بازسازی راهی برای بهبودی من بود و در عین حال با خودم و فرهنگم ارتباط برقرار می‌کردم. طراح با حفظ پانل های مستطیل شکل اصلی و سبک دوخت هر کیمونو، شروع به از بین بردن و مونتاژ مجدد هر کیمونو کرد. اولین طرح او؟ یک پیراهن کلاسیک یقه دار و دکمه دار. ساکاناکا در داخل هر پیراهنی که می‌ساخت، یک گل تکه‌کاری که از باقی مانده‌های ابریشم ساخته شده بود، دوخت. «آن گل، آن علامت، به نوعی راه من برای به یاد آوردن تمام تجربه خلقت و یافتن بسته شدن بود. این راهی برای اعطای افتخار من به هر قطعه بود.»



منبع

نیک کراسزنی / با حسن نیت از Considered Objects

سارا ساکاناکا، طراح، در استودیوی خود در بروکلین، کیف بند کشی کوچکی را که مادربزرگش دهه‌ها پیش برای او ساخته بود، نگه می‌دارد. کیسه راه راه که از ضایعات نساجی دوخته شده، یکی از قدیمی ترین یادگاری های ساکاناکا است، میراثی که نمایانگر یک فلسفه چند نسل است. «مادر من این داستان را برایم تعریف می کرد. درباره این بود که اگر صد سال با اشیا با عشق و مراقبت رفتار کنیم، می‌توانیم روحی به دست بیاوریم. ما در یک صبح سه‌شنبه خاکستری در استودیوی او ملاقات کردیم، جایی که مجموعه‌ای از ابریشم از هم جدا می‌شود، که هر کدام از کیمونوهای ژاپنی بازسازی‌شده ساخته شده‌اند. روی یک قفسه، انبوهی تا شده از منسوجات نجات‌یافته منتظر او هستند تا آنها را به چیزی جدید بدوزد، درست مانند کاری که مادربزرگش زمانی به عنوان سرگرمی انجام می‌داد. او می‌گوید: «این ایده وجود دارد که اشیا جان دارند. “من دوست دارم هر قطعه را به عنوان یک شی واقعی در نظر گرفته شده از این طریق ببینم.”

این طراح پوشاک که فارغ التحصیل FIT است، قبلاً برای برچسب مد Imitation of Christ، خط لوکس Ports 1961، مجموعه لباس زنانه سفارشی Honor و خانه مد ژاپنی Foxey کار می کرد. در سال 2020، پس از گذراندن تقریباً چهار سال در سفر بین نیویورک و ژاپن برای کار، احساس کرد که برای چیز جدیدی آماده است. “من شروع به تعجب کردم که چگونه از نظر ذهنی، جسمی و خلاقیت حفظ کنم. من سوخته بودم.» او به من می گوید در همان زمان، مادربزرگش، کسی که کیف بند کشی کلاژ شده را به او داد و خیاطی را به او آموخت، از دنیا رفت. این در طول همه گیری بود، بنابراین من نتوانستم در مراسم تشییع جنازه او در ژاپن شرکت کنم. من قبلاً کلکسیون کیمونوهای او را به ارث برده بودم و در آن زمان دوباره آنها را کشف کردم. من آنها را کاملا فراموش کرده بودم، اما یادگیری در مورد آنها بخشی از روند سوگواری من شد. داشتن آن‌ها باعث شد که احساس کنم به او نزدیک هستم.

نیک کراسزنی / با حسن نیت از Considered Objects