بازتولید آثار باستانی نفیس را در مجموعه پیش از پاییز نخواهید یافت، اما بافت های غنی را خواهید دید که به نظر می رسد تاریخچه های مخفی خود را دارند. لباس ستونی چیندار نامنظم با آستینهای کلاهدار ظریف در سایه زیبای لاجوردی به نرمی مانند رودخانه جاری بود. یک لباس آستین بلند دو رنگ سفید دارای یک پانل متضاد بود که از یک پارچه ریز چین دار شفاف ساخته شده بود تا جلوه توپوگرافی عجیبی به خود بگیرد. یک لباس ساتن سفید دیگر بافته شد تا پارچه “گیر” کند و سطح چین و چروک زیبایی ایجاد کند، گویی که خیس شده و خشک شده است. این قطعات دعوت بودند: برای نگه داشتن پارچه، احساس وزن آن، بررسی دقیق نحوه ساخت هر لباس (اقدامی مکرر در قرارهای پرتو).
پدر و مادر نلی پرتو در سال ۱۳۵۸ پس از انقلاب ایران را ترک کردند. او مدت کوتاهی پس از آن متولد شد، اما هرگز قادر به ملاقات نبود. او گفت: «وقتی مجموعه را شروع کردم، غرق در همه چیز بودم. عجیب است که پدر و مادرت هر دو از یک کشور خاص آمده باشند و هرگز نتوانی به آنجا سفر کنی، بنابراین همه چیز نزدیک به خانه است. پرتو همیشه مجذوب تخت جمشید باستان بود و به تصاویر مجسمه ها و نقش برجسته های آن دوران نگاه می کرد. «تاریخچهای باورنکردنی در حکاکیها وجود دارد، زیبایی بسیار زیادی. میخواستم روی چیزی تمرکز کنم که در ایران باعث خوشحالی من شود.»
در جای دیگر، طراح تمایل خود را به رنگبندی با یک بلوز جعبهای سیاه و سفید و یک دامن همسان و جالبتر، یک کت و شلوار راه راه ضخیم نشان داد. سیلوئت آن مدرن بود. ژاکت تک سینه به گونهای برش خورده بود که به وسط ران ضربه بزند – و به راحتی توسط کسانی که استایل ماجراجویانه داشتند میتوانست آن را بپوشند – و شلوار صاف کمی بالای مچ پا میخورد. لباسی که به صورت محلی در بروکلین ساخته شده بود، لباس برجسته فصل بود. این مجموعه که با بیرکن استاک لاستیکی سیاه یا سفید طراحی شده است، شیوه زندگی زنان امروزی را در دنیای واقعی منعکس میکند که به خوبی میداند که آزادی لباس پوشیدن آنطور که میخواهید، چیزی نیست که بدیهی باشد.