ارزش نویسندگی گسترده در کتاب جدید کالب استاین و آندریا اورجارنا

اولین بار چگونه به ویتنام رسیدید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر با آنها صحبت کردیم.

کالب و آندریا با حساسیت و احترامی که در نحوه صحبت آنها در مورد پروژه می درخشد، توانستند در یک گفتگو و گفتگو بصری شرکت کنند که تصویری از دیدگاه ها و تفسیرهای واقعیت را ایجاد کرد. تلاش آن‌ها برای ایجاد ارتباط بین جهان‌های به‌ظاهر دور، بازتاب مفهوم تجربی است که اثر هنری را به‌عنوان چیزی می‌سازد که می‌تواند کثرت‌هایی را که از آن ساخته شده است، تقویت کند، و در نتیجه، به قول نیکلاس بوریو، «به‌جای یک ظرف، یک مولد است».

آندریا: ما با گروهی از دانشجویان از بسیاری از دانشگاه‌های مختلف در یک برنامه تحصیلی در خارج از کشور سفر کردیم که ما را به ویتنام آورد. این برنامه قصد داشت ما را به Làng Hữu Nghị ببرد، اقامتگاهی برای کهنه سربازان ویتنامی و فرزندان آنها که تحت تأثیر عامل نارنجی قرار گرفته اند. هیچ یک از ما نمی خواستیم به احترام قربانیان حرکت کنیم. ما فکر کردیم «این گردشگری نیست. رفتن به آنجا اشکالی ندارد. اما سپس برنامه به همه دانش آموزان گفت: “شما بروید وگرنه در کلاس شکست خواهید خورد.” بنابراین ما رفتیم و سعی کردیم تا حد امکان محترمانه رفتار کنیم. وقتی رسیدیم جانبازان از دیدن ما خیلی خوشحال شدند. در یک نقطه از گفتگو به آنها گفتیم که برای ملاقات تردید داریم زیرا می خواهیم نسبت به آنها احترام بگذاریم. از آنها پرسیدیم: “در مورد آمدن افرادی مثل ما چه احساسی دارید؟” و آنها پاسخ دادند: «چرا نگران بازدید هستید؟ ما در جنگ پیروز شدیم.» از آنجا متوجه شدیم که مبادلات مهم هستند. و به همین دلیل است که نقل قول ادوارد گلیسان در ابتدای کتاب، «ما می توانیم از طریق مبادله تغییر کنیم» برای ما بسیار مهم است. این دیدگاه ما را باز کرد. پس از بازگشت به خانه، من و کالب در مورد این برخورد اولیه با کهنه سربازان ویتنامی گفتگوهای طولانی داشتیم و به این فکر کردیم که آیا درست است که دوباره برگردیم. برای ما، که هر دو در سیستم ایالات متحده تحصیل کرده بودند، مهم بود، زیرا برای اولین بار چیزهایی در مورد جنگ یاد گرفتیم که نمی دانستیم. تجربیات و تبادلاتی که ما در اولین دیدار از لنگ هاو نگه داشتیم خارج از روایت های غالب غرب محور بود. در آن مقطع ما در پایان دوره لیسانس خود بودیم، بنابراین می دانستیم که تا زمانی که درگیر تحقیقات مستقل نباشیم، اطلاعات بیشتری در مورد جنگ ویتنام-ایالات متحده نمی دانیم. این دیوانه کننده است که چگونه بسیاری از دانشجویان غربی اساساً چیزی در مورد سلاح های شیمیایی و آنچه ایالات متحده در خارج از کشور انجام می دهد نمی دانند. این به طور کامل از بسیاری از تاریخ های تولید شده توسط ایالات متحده حذف شده است. ما فقط دیدگاه هالیوود از آن داشتیم. در کتاب های درسی تاریخ در سیستم ایالات متحده، تنها یک پاراگراف وجود دارد که جنگ ویتنام و ایالات متحده را توصیف می کند. سه فصل در مورد انقلاب آمریکا وجود دارد اما فقط یک پاراگراف در مورد جنگ ویتنام-ایالات متحده وجود دارد. بنابراین، برای اولین بار، بازماندگان ویتنامی به ما می‌گفتند که سلاح‌های شیمیایی چه کار می‌کند، چگونه بود، و تصور ایالات متحده و ارتش آن در خارج از کشور چگونه بود.



منبع نگاه کالب و آندره آ به عنوان افراد خارجی، نگاه کسانی است که به نحوی از بافتی که در آن قرار دارند «گره خورده» هستند، اما از دیدگاه ساکنان به دنبال دروازه ای برای ارتباط با تجربه آسیب زا خود هستند. این زوج از طریق یک رویکرد ذاتاً انسانی مبتنی بر تبادل بین نسلی و بین فرهنگی، میراث جاری جنگ ویتنام-ایالات متحده، و پیامدهای یک جنگ نسبتاً دور، اما نه بی ربط، را برای امروز بررسی می کنند. در واقع، پیامدهای این کشمکش نه تنها بر زندگی مردمی تأثیر می‌گذارد که تحت تأثیر این تجربه قرار گرفته‌اند، بلکه بر زندگی روزمره هر یک از ما به شیوه‌ای یکپارچه که تاریخ و تکامل آن را درک می‌کنیم، تأثیر می‌گذارد.