
بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1404
چگونه سارا ساکاناکا کیمونوهای قدیمی را احیا می کند
نیک کراسزنی / با حسن نیت از Considered Objects
نیک کراسزنی / با حسن نیت از Considered Objects
پس منطقی است که ساکاناکا نام برچسب خود را Considered Objects بگذارد. این زن 39 ساله خط تولید خود - مجموعه ای از ژاکت ها، لباس ها و پیراهن های دست دوز که تماماً از کیمونوها و منسوجات بازسازی شده ژاپنی ساخته شده اند- را درست دو سال پیش راه اندازی کرد. او می گوید: "من هرگز رویای راه اندازی یک تجارت را نداشتم." من خوشحال بودم که در جهت دیدگاه دیگران کار می کردم. اما در برخی موارد، بخشی از شما وجود دارد که می خواهد آنچه را که می خواهید بگویید را بررسی کند. زمان برد تا بتوانم آن را کشف کنم.»
ساکاناکا حرف های زیادی برای گفتن دارد. او با 20 سال تجربه، فلسفه طراحی خود را توسعه داده است. او در حالی که پانل های پیچیده و با دست دوخته شده یک کیمونوی تابستانی قدیمی را به من نشان می دهد، می گوید: «من هیچ علاقه ای به خرید مواد جدید یا تولید با آسیاب ندارم. همانطور که او به آستر پنبه ای و تاج های خانوادگی نقاشی شده با دست اشاره می کند (نقش های خانواده پدری و مادری خودش روی هر یک از بازوهایش خالکوبی شده است)، مشخص می شود که او فقط لباس درست نمی کند. او داستان های قدیمی را به لباس های معاصر می دوزد. «پس از سال ها کار در برندهای مد مختلف، متوجه شدم که می توانید روی این چرخ همستر گیر کنید. چیزی که همیشه برای من پایه گذاری می کرد این بود که "چگونه می توانم نه تنها معنای واقعی را در این چیزها بیابم، بلکه چگونه می توانم از طریق این قطعات ارتباط برقرار کنم؟"
آن موقع بود که صفحه ای از کتاب مادربزرگش را برداشت. او می گوید: «مطالعه این لباس های ریخته شده و دادن جان تازه ای به آن ها از طریق بازسازی راهی برای بهبودی من بود و در عین حال با خودم و فرهنگم ارتباط برقرار می کردم. طراح با حفظ پانل های مستطیل شکل اصلی و سبک دوخت هر کیمونو، شروع به از بین بردن و مونتاژ مجدد هر کیمونو کرد. اولین طرح او؟ یک پیراهن کلاسیک یقه دار و دکمه دار. ساکاناکا در داخل هر پیراهنی که می ساخت، یک گل تکه کاری که از باقی مانده های ابریشم ساخته شده بود، دوخت. «آن گل، آن علامت، به نوعی راه من برای به یاد آوردن تمام تجربه خلقت و یافتن بسته شدن بود. این راهی برای اعطای افتخار من به هر قطعه بود.»