جین فوندا درباره جمع آوری و فروش آثار خارق العاده هنرمندان سیاه پوست جنوب

ووگ: اولین بار چگونه شروع به جمع آوری آثار هنرمندان سیاه پوست از جنوب کردید؟

اولین قطعه من قطعه ای بود که بیل آرنت به من نشان داد، باغ های چارلستون این بردگان سیاه‌پوست بودند که کوره‌های فرفورژه‌ای را ایجاد کردند که خانه‌ها و گورستان‌های ثروتمند را در چارلستون تزئین می‌کرد. با این حال نمی‌توانستند در آن گورستان دفن شوند یا در آن باغ‌ها استراحت کنند. این اثر هنری که تقریباً سه بعدی است، نمایانگر آهن‌کاری اطراف یک گورستان است. یک مار در زیر مرز آهنی در حال خزیدن است و نشان دهنده سیاهپوستانی است که علیرغم نژادپرستی راهی به موقع پیدا می کنند. شاید خورشید زرد درخشان در یک گوشه نشان دهنده آن زمان باشد.



منبع

چه چیزی شما را به سمت این هنرمندان و آثار جذب کرد؟

اخیرا فوندا به چند سوال برای ووگ درباره مجموعه خارق‌العاده‌اش، از جمله اینکه چه چیزی او را برای اولین بار به این آثار کشاند، چگونه آنها با لحظه حال ما صحبت می‌کنند، و چرا اکنون زمان مناسبی است که او از آنها جدا شود.

جین فوندا: در سال 2000، بیل آرنت، مجموعه دار و مورخ هنر فقید، را ملاقات کردم، که من را با آنچه او «هنرمندان خودآموخته سیاه پوست جنوب ایالات متحده» می نامید آشنا کرد، و من شگفت زده شدم. برای چندین دهه من نقاشان آمریکایی دهه 1920 را که عمدتاً زنان و نقاشان بومی کالیفرنیا بودند، جمع آوری می کردم. اینها مناظری بود که من با آنها بزرگ شده بودم. من به تازگی از تد ترنر جدا شده بودم و جذب جسارت و هوس‌انگیز بودن این هنر شده بودم که قبلاً از آن آگاه نبودم.

هنرمندانی که من جذب آنها شدم، به ویژه تورنتون دیال و لونی هالی، در خشونت و فقر بزرگ شده بودند. دیال در کارخانه های فولاد بیرمنگام آلاباما کار می کرد و سرباره کارخانه ها را مجسمه سازی می کرد. بیشتر کارهای اولیه‌اش را نابود کرد – می‌ترسید که اگر روسای سفیدپوست فکر می‌کردند که این کارگر سیاه‌پوست خودش را هنرمند می‌دانست، کشته شود، چیزی که برای یک سیاه‌پوست در جنوب جیم کرو غیرقابل تصور بود. چیزی که من را به سوی این هنرمندان می کشاند روشی است که آنها برای بیان خود و تجربیات زندگی خود پیدا کرده اند: منحصر به فرد بودن، جسارت، و زنده بودن. اثر One Dial که در خانه من آویزان است یک اثر شش فوتی است به نام پوشش گرفتن. از روتختی و رومیزی همراه با گل های پلاستیکی، دایناسور پر شده و دیگر اشیاء یافت شده ساخته شده است. بیل به من گفت که دیال معتقد است که برای زنده ماندن، زنان باید قدرت خود را پنهان کنند (مانند پنهان شدن در زیر پوشش) وگرنه خطر نابودی را دارند (مانند دایناسورها).

اولین قطعه ای که به دست آوردید چه بود و چه چیزی در آن مورد توجه شما قرار گرفت؟