در هالیوود، به اصطلاح «چند خط فاصله» یکی از چند شکل را دارد: بازیگر-خوانندگان، بازیگر-رقصنده ها، بازیگر-کارگردان ها، کارگردان-نویسندگان…شما ایده را دریافت می کنید. با این حال در تقاطع بازیگری و طالع بینی – یعنی هنر ساخت ساعت – یک آلدیس هاج قرار دارد.
این بازیگر و تهیهکننده 36 ساله که در سالهای اخیر پروژههایی از جمله Showtime را بر عهده داشته است. شهر روی تپه و رجینا کینگ یک شب در میامی…، ابتدا در دبیرستان به عنوان کارآموز در یک شرکت معماری عاشق مهندسی و طراحی شد. زمانی که 13 تا 15 ساله بودم، نقشههای اولیه ساختمانها را تهیه میکردم. این کار اصلی من بود.» او به یاد می آورد. اگرچه استعدادهای او بهعنوان یک مجری بهزودی صدای قویتری به گوش میرسد، سازنده و نقاش در هاج همچنان پافشاری میکند و در نهایت او را به مطالعه و تمرین ساعتشناسی سوق داد – و به نوبه خود، به طراحی یک ساعت سفارشی برای کارتر هال، معروف به هاوکمن، شخصیت در فیلم جدید ابرقهرمانی دی سی آدم سیاهبا بازی Dwyane “The Rock” Johnson.
آلدیس هاج در نقش کارتر هال / هاکمن در آدم سیاه.عکس: فرانک ماسی
هاج توضیح میدهد: «من یک شرکت ساعتسازی بوتیک دارم که مدتی است در حال ساخت آن بودهام، و وقتی این فیلم به وجود آمد، من به معنای واقعی کلمه در مراحل اولیه بودم. [research and development] در مدل پرچمدار فعلی من داشتم با شریک تولیدم صحبت میکردم، و گفتم، “ببین، فرصتی وجود دارد.” آدم سیاه، هال یک نمونه اولیه با شکوه و با چهره طلایی ساخته شده توسط هاج با “شماره گیری منحصر به فرد مخصوص فیلم، مخصوص کارتر هال و هاکمن، برای صحبت با اصل و نسب او” ساخته شده است. همانطور که در داستان های کمیک می گوید، هال قبل از اینکه یکی از اعضای مؤسس انجمن عدالت آمریکا باشد، یا یک شاهزاده مصری باستان یا یک افسر مجری قانون از سیاره تاناگار بود که به عنوان یک باستان شناس تجسم یافت. این نشان دهنده تلاقی مهیج از بزرگترین علایق هاج بود – و به عنوان شانس، نقطه عطفی در حرفه او بود. من در آن زمان به مدت 15 سال به عنوان یک طراح مفهومی کار می کردم و سعی می کردم ساعت های خود را طراحی کنم، و با وجود اینکه از سه سالگی در این صنعت بودم، سعی می کردم ابرقهرمان بودن را دنبال کنم. هاج می گوید به مدت 15 سال. “سرندیپیتی.”
با این حال دست او در کمد لباس هال به همین جا ختم نشد. هاج علاوه بر اینکه یک مرد ساعت مچی است، یک مرد مد نیز هست و به این حساسیت متمایل شد آدم سیاه. “من فکر می کنم مد یک زبان زیبایی شناختی است. من فکر می کنم باید قطعی و منحصر به فرد باشد.» پس وقتی با جاومه صحبت می کردم [Collet-Serra]مدیر ما در مورد لباسهای غیرنظامی کارتر هال گفتم: «فکر میکنم باید ماهیت زیرکی فرهنگی و هوش او را نشان دهد. او سالها را پشت سر گذاشته است و [a lot] از زندگی ها با امضای کولت-سرا، هاج همکاری بین خریداران فیلم، کرت سوانسون و بارت مولر، و طراح وارایر بوسول، که لبرون جیمز و جان باتیست را طرفداران کت و شلوار سفارشی خود می داند، ترتیب داد. نتیجه یک ژاکت طرح دار گرافیکی از ژاکاردهای ایتالیایی و ژاپنی بود که به یکباره سر به دوران باستان تکان داد و چهره ای مدرن و درخشان را برش زد.
به همین ترتیب هاج برای ظاهر فرش قرمز خود در نیویورک و لندن به Boswell روی آورد آدم سیاه بازیگران یک تور تبلیغاتی چند هفته ای را آغاز کردند. هاج میگوید: «برای رویدادهای بزرگ، من دوست دارم ریسک کنم، اما برای من این به معنای پوشیدن یک لباس بزرگ و مفصل نیست. من عاشق خیاطی هستم که شکل واقعی یک مرد را برجسته می کند، درست است؟ گاهی اوقات، شما کت و شلواری می گیرید که کاملا جعبه ای است و هر مردی به شکل جعبه نیست. او می خندد. بنابراین، من عاشق خیاطی تیز، تمیز، اما همیشه دارای لهجه ها و جزئیاتی است که آن را از یک کت و شلوار معمولی متمایز می کند. اگر بخواهیم دو سینه یا تک دکمه بسازیم، یقه آن چه شکلی است؟ با لبه کت چه داستانی می گوییم؟ چه مدت است؟ همه این چیزها برای من تعیین می کند که DNA چیست.”